Що має знати медична сестра про антибіотики?
Такою була тема семінару нашої кафедри та доповіді, яку представила до нашої уваги 9 грудня 2022 року наша колега, медична сестра і викладач Академії, керівниця медсестринськими програмами БФ «Інституту розвитку сім’ї і дитини» Олександра Палагіцька.
Цікаво, що присутніми на семінарі були не лише викладачі різних дисциплін нашої кафедри але і викладачі з інших кафедр та студенти – майбутні бакалаври. Це дозволило подивитися на дане питання з різних точок зору. Адже не секрет, що фармакологію вивчають студенти різних факультетів та медсестри різних освітніх рівнів. Як правило, і донедавна ми не задумувалися про те, що саме дуже важливо зробити акцент і виокремити питання: різні освітні рівні = різні компетенції. Реалії сьогодення та вимога часу, у практиці спонукало нас до глибшого обговорення цієї теми.
Стійкість до антибіотиків є всесвітньою проблемою, яка викликає серйозні наслідки у вигляді смертності від захворювань. Пам’ятаючи про те, що неадекватне використання антибіотиків як медиками, так і населенням в цілому є його основними причинами, для боротьби з ним потрібен міждисциплінарний підхід. Доповідачка наголосила, що для результату в даній проблемі важливою буде обізнаність студентів-медсестер від знань про використання антибіотиків, резистентність до навчання пацієнтів та управління. Все це досить складно. Але, мабуть, найбільше завдання для нас викладачів – це спільна робота над програмами, обговорення та конструктивна дискусія для напрацювання спільних матеріалів і усвідомити, наскільки важливу роль медична сестра відіграє у війні війни проти резистентності антибіотиків. Велика частина доповіді була присвячена нормативним документам Міністерства охорони здоров’я, Центру Громадського Здоров’я, національної служби здоров’я України, які необхідно постійно опрацьовувати та враховувати при складанні програм, навчальних матеріалів, викладанні загалом. Оскільки доповідь побудована на практичному досвіді доповідачки, як медичної сестри та джерел з доказовою складовою, то дана тема матиме продовження в дискусії і, за словами завідувачки кафедри Роксолани Неділько, вже буде вбудовано в плани наступного семестру.
У доповіді цікаво представлені також такі питання, як: дослідження у світі та рекомендації ВООЗ щодо застосування антибіотиків, основні положення Стандарту МОЗ про раціональне використання антибіотиків, запропоновані цікаві джерела БПР для студентів та викладачів, про електронний рецепт, шляхи введення/застосування антимікробних препаратів, комунікація у міждисциплінарній команді і застосування антибіотиків, медсестринський процес та антибіотикотерапія, лабораторна діагностика і антибіотрикотерапія, антибіотики у педіатрії, а також матеріали на допомогу майбутній медсестрі – прості поради для роботи.
На завершення у обговоренні прийняли участь студенти. Зокрема цікаво виступила студентка 2 курсу – майбутня медсестра бакалавр Марія Абрамович. Нас тішить небайдужість і прагнення до добрих знань наших студентів.
У зв’язку зі зростанням резистентності мікробів і через численні ускладнення, пов’язані з використанням антибіотиків медсестри можуть відіграти вирішальну роль у забезпеченні дотримання плану лікування та належного використання ліків у ЗОЗ і домашніх умовах та обізнаності пацієнтів і суспільства в цілому на цю тему. Ми, викладачі, знаємо і розуміємо важливість нашої ролі у цьому.